2017-03-27 12:43:50 2017-03-16 17:32:36

Rework, omdenken over je werk Review | 16 maart 2017

Afbeelding voor Rework, omdenken over je werk

Omdenken over je bedrijf in 86 recht-door-zee uitspraken. Wij worden hier erg blij van.

Rework is een kunstig geschreven boek dat er niet om heen draait. Met 86 krachtige oneliners met onderbouwing maken Jason Fried en David Hansson een statement hoe je anders tegen je eigen bedrijf en werk kunt aankijken. Het fijne aan het boek is dat er nauwelijks jargon of overbodige tekst in komt, maar toch krachtige inzichten uit de praktijk bevat. Wij worden hier heel erg blij van! Ook gebruikers en social media zijn erg enthousiast over dit boek. Ben je ondernemer of ondernement ingesteld, dan is dit boek zeker een aanrader, maar let wel op: het boek is het meest geschikt voor de digitale branche.

Rework (engelstalige versie) is een praktisch boek dat in ruim 85 beknopte hoofdstukken tips geeft hoe je het beste je bedrijf kunt runnen. Dit is niet gedaan vanuit de theorie, maar vanuit de ervaring van beide schrijvers, oprichters van o.a. Basecamp. Het mooie hiervan is dat het meteen de praktijk weergeeft, maar ook in veel vlakken een ander standpunt geeft dan wat gangbaar is bij bedrijven.

Het boek zit dus vol met krachtige en goede uitspraken die je laten nadenken, en dat voelt goed! Een paar voorbeelden van de uitspraken die in het boek gedaan worden, en soms ingaan tegen het conventionele uitgangspunt.

Enkele uitspraken uit het boek

Why grow?

Veel bedrijven en mensen willen groeien, en bedrijven die hard groeien staan vaak in de spotlights. Groei heeft echter ook een nadeel. Het brengt inflexibiliteit, bureacratie en veel meer kosten. Denk er dus goed over na voordat je wilt groeien, en of groei wel echt nodig is.

Forget about formal education

Persoonlijk vonden wij dit een erg scherp standpunt, omdat het grootste deel van de mensen een opleiding heeft gevolgd. Het boek betoogd echter dat een groot deel van de slimme mensen niet perse een opleiding heeft gevolgt, en dat een opleiding ook veel nadelen geeft. Het gebruik van dure woorden bijvoorbeeld.

Own your bad news

Gaat er iets mis in je bedrijf, neem dan de verantwoordelijkheid hiervoor en communiceer hierover. Zo voorkom je geruchten en onduidelijkheid.

Underdo your competition

Je moet toch beter zijn dan je concurrent? Meer bieden, betere functionaliteiten en meer mensen in dienst hebben? Dit boek gaat daar, verrassend genoeg, niet in mee. Sterker nog, je kan beter minder doen en dit goed uitvoeren.

Meetings are toxic

Er zijn mensen die van vergaderen houden, maar ook veel mensen die er niet van houden. Rework beargumenteerd waarom vergaderen destructief is voor je productiviteit als bedrijf. Een voorbeeld dat ze geven is dat veel vergaderingen in een uur of twee uur gepland zijn, maar vaak zijn de agendapunten veel sneller en effectiever op te lossen.

Rework: Why grow?

Een breed scala aan onderwerpen

Met de verschillende hoofdstukken behandelt het boek o.a. de volgende onderwerpen: het opstarten van een bedrijf, verder komen, productiviteit, concurrenten, promotie, personeel, damage controle en cultuur. Daarmee geeft het boek inzicht in een rijk palet aan onderwerpen die nuttig zijn in het opstarten van het bedrijf. Je zult hiermee echter geen uitgebreide handleidingen vinden hoe je een bedrijfsplan schrijft (iets waar het boek ook niet voor is) of hoe je moet omgaan met financiën. Gelukkig zijn daar genoeg andere boeken over geschreven.

"De simpelste manier om een geweldig product of dienst te maken, is door iets te maken wat je wilt gebruiken."

Het sterkste punt is dat dit boek je laat nadenken over veel punten die je soms voor lief neemt of (nog) gewoon zijn in onze maatschappij. Het landschap hoe bedrijven te werk gaan verandert echter snel en dit boek springt op veel van die ontwikkelingen in. Daarom is dit boek zeker een aanrader. En vergeet niet bij het lezen op de opgedane kennis ook toe te passen, iets wat wij nog wel eens vergeten ;).

Zitten er toch nog nadelen aan dit boek?

Alhoewel wij dus heel erg blij zijn met het boek en we dit zeker toepasbaar vinden, zijn er toch nog een paar puntjes die we willen aanstippen. De bedrijven van de schrijvers zelf zijn grotendeels internetbedrijven of internetplatforms, en dat vormt gelijk een van de nadelen van dit boek. Hoewel veel van de uitspraken zeker op elk bedrijf van toepassing kunnen zijn, zijn sommige uitspraken wel veel beter toe te passen op bedrijven in de eerder genoemde branche.

Ook bestaat het boek uit voornamelijke kleine hoofdstukken die elk een punt maken, maar mist het daardoor een grotere lijn en opbouw. Daardoor missen sommige onderwerpen wel de verdieping die nodig is in de praktijk, en mis je soms alternatieven hoe je iets het best kan aanpakken.

Daarnaast heb je het boek, als je een beetje snel leest, zo uit en verwacht je eigenlijk dat er nog meer komt. En dat is best gek met een boek van 273 bladzijden. Kan je niet er dus niet genoeg van krijgen, dan hebben de schrijvers nog een ander boek geschreven: Getting Real. Dit boek is, nog veel meer dan Rework, toegespitst op het opzetten van een internetplatform.

Het eindoordeel

Tadaa! Het eindoordeel is gebaseerd op het sentiment van gebruikers en het sentiment van online reviews.

  • To the point
  • Leest goed weg
  • Scherpe uitspraken
  • We want more
  • Beter toepasbaar voor specifiek bedrijfstakken
  • Mist verdiepende lijn

Rework is een kunstig geschreven boek dat er niet om heen draait. Met 86 krachtige oneliners met onderbouwing maken Jason Fried en David Hansson een statement hoe je anders tegen je eigen bedrijf en werk kunt aankijken. Het fijne aan het boek is dat er nauwelijks jargon of overbodige tekst in komt, maar toch krachtige inzichten uit de praktijk bevat. Wij worden hier heel erg blij van! Ook gebruikers en social media zijn erg enthousiast over dit boek. Ben je ondernemer of ondernement ingesteld, dan is dit boek zeker een aanrader, maar let wel op: het boek is het meest geschikt voor de digitale branche.

Het sentiment van gebruikers voor ReWork

Ja, jij kan invloed hebben op het sentiment! Laat hier jouw sentiment achter. Omdat nog niemand zijn sentiment heeft toegevoegd, wordt het gemiddelde sentiment van gebruikers gebaseerd op andere online bronnen.

Gebruikers voelen zich in het algemeen positief.

Voeg jouw gevoelens toe

Wat voel je voor dit product?

Jouw sentiment is toegevoegd! We controleren het eerst voordat het online verschijnt.

Je moet nog je naam invoeren of een gevoel kiezen.

Het online sentiment voor ReWork

Beschrijvingen van reviews op online media worden beoordeeld kunstmatige intelligentie, die de emotie uit deze beschrijvingen haalt.

In het algemeen is het sentiment op online media positief.

Youtube

YouTubers hebben in het algemeen een positief sentiment in de beschrijvingen van hun gerelateerde videos. Zoek naar reviews op Youtube ›

Amazon

Het sentiment voor Editorial Reviews op Amazon is in het algemeen positief.